WZZ Sierpień 80
  • Start
  • Aktualności
    • Wszystkie
    • Aktualności z kraju
    • Komunikaty prasowe
    • TU I TERAZ
  • Związek
    • Władze
    • Skąd jesteśmy
    • Komisje zakładowe
  • Załóż związek
    • Jak założyć związek
    • Statut
  • Galeria
    • Zdjęcia
    • Wideo
  • Prasa
  • Kontakt

Aktualności

  • Aktualności
  • Aktualności z kraju
  • Z Gliwic wyjedzie dziś ostatnia Astra
Aktualności z kraju
30.11.2021 r.
Z Gliwic wyjedzie dziś ostatnia Astra

MOTORYZACJA  
W fabryce samochodów osobowych Opla w Gliwicach zjeżdża dziś z taśm produkcyjnych ostatnia partia modelu Astra. Potem zaczyna się demontaż maszyn. Tuż obok, w nowej hali produkcyjnej trwają już ostatnie przygotowania do uruchomienia seryjnej produkcji aut dostawczych.

Autor: Piotr Myszor

  • Budowę fabryki zaczęto w październiku 1996 roku, latem 1998 ruszyła produkcja.
  • Gliwicki zakład wyprodukował dotąd ponad 2,7 mln aut.
  • Wiosną zakład rozpoczyna nową produkcję – ma rocznie wytwarzać do 100 000 samochodów dostawczych.
     

Najpierw była euforia, że mamy Opla, a potem rozczarowanie, że „starego”. Gliwicka fabryka zaczęła od wytwarzania modelu classic, czyli pierwszej generacji tego modelu, która na zachodzie Europy była już zastępowana Astrą II. Kiedy zresztą Astra II została w zachodnich fabrykach zastąpiona trzecią generacją, to ona zajęła na polskich taśmach produkcyjnych pozycję „classic”.Pierwsza Astra wyjechała z fabryki dwa lata po rozpoczęciu budowy, w sierpniu 1998 roku. Dwa lata później z gliwickiej fabryki zaczął wyjeżdżać także mały, kanciasty model Agila, bliźniak japońskiego Suzuki Wagon R+. To był już nowy model, podobnie jak wytwarzana w latach 2005 – 2010 rodzinna, siedmioosobowa Zafira. Uruchomienie produkcji Agili pozwoliło zwiększyć zatrudnienie do 2000 osób, a dla Zafiry trzeba było rozbudować zakład. Obydwu modeli powstało po niecałe pół miliona aut, które niemal w całości trafiły na eksport. Były wśród nich także przeznaczone dla ruchu lewostronnego auta ze znaczkiem Vauxhalla.Czytaj także: Gliwicki Opel myśli już o nowej produkcji i zatrudnianiu nowych pracownikówTrzecim tego typu modelem był zbudowany na podwoziu Astry czteromiejscowy kabriolet Cascada, wytwarzany także na rynki Ameryki i Australii pod markami Buick i Holden.

 

Astra to podstawa
 

Podstawę produkcji fabryki stanowiły jednak kolejne generacje Astry, w kilku wersjach nadwoziowych. Model ten stanowił 1,813 mln spośród 2,755 mln wyprodukowanych w Gliwicach samochodów.Kończąca „żywot” osobowej fabryki Opla piąta generacja Astry zostanie wyprodukowana w liczbie 505 162 egzemplarzy.

Zbliżający się termin zakończenia produkcji Astry spowodował sporą falę komentarzy, mówiących o końcu fabryki. To jednak nie do końca prawda. Z zakładu zniknie produkcja osobowych aut, a wraz z nią przeznaczone do tego maszyny, które w większości zostały już zamówione przez inne fabryki samochodów koncernu Stellantis.

Fabryka znowu urosła

Od czerwca 2019 roku obok „starej” fabryki powstaje nowa, w której będą wytwarzane samochody dostawcze. To znacznie większy rozmiar pojazdu i w starych budynkach linie produkcyjne po prostu by się nie zmieściły. Nowe wydziały dawno już stoją i od kilku miesięcy trwa kalibrowanie linii, ustawianie sterowania robotów.Nowe wydziały będą bardziej zautomatyzowane niż w poprzedniej fabryce – poziom automatyzacji będzie sięgał nawet 96 proc., podczas gdy w przypadku aut osobowych poziom automatyzacji wynosił 83 proc. Najbardziej zrobotyzowane będą wydział karoserii i lakiernia. W spawalni same tylko zgrzewanie karoserii będzie wykonywane przez 381 robotów – liczba zgrzein na samochód to 5900, a do tego dochodzi część połączeń spawanych.

IAZFtdtEo_pmV5HClxbNb5tN9CwC.jpg

Latem fabryka zaczęła już treningi z nowym wymiarem samochodów.
Największe z nowych robotów ważą niemal 10 ton i mogą przenosić elementy o wadze 900 kg na odległość 4,5 m.Czytaj także: Nowa polska fabryka zautomatyzuje produkcję niemal w 100 proc. Stara fabryka w całości została już wprzęgnięta w nową produkcję. Część budynków zostanie wykorzystana jako powierzchnie magazynowe, co pozwoli zrezygnować z magazynów wynajmowanych w innych lokalizacjach i zmniejszyć koszty.Największy problem stanowiło zagospodarowanie lakierni, ale i dla niej znaleziono nowe zastosowanie. Zostanie wykorzystana do produkcji pokryw do baterii samochodów elektrycznych, które także muszą być zabezpieczane antykorozyjnie i lakierowane.

 

W grudniu zniknie Opel Manufacturing Poland
Na grudzień tego roku przewidywane jest zakończenie działalności spółki Opel Manufacturing Poland. Wraz z początkiem nowego roku nastąpi połączenie spółek Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland w jednej podmiot - Stellantis Gliwice. Wiosną ma ruszyć produkcja samochodów dostawczych. Oficjalne rozpoczęcie zaplanowano na kwiecień.Nowa produkcja oznacza nie tylko powiększenie powierzchni fabryki. Według Andrzeja Korpaka, prezesa Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland, kiedy “nowa” fabryka dojdzie do konieczności uruchomienia trzeciej zmiany, planowane na październik-listopad przyszłego roku może oznaczać konieczność zatrudnienia nawet kilkuset nowych pracowników.Przewidywana na przyszły rok wielkość produkcji to 40-50 tys. samochodów. Docelowa wielkość produkcyjna wyniesie około 100 tys. dostawczaków.

Udostępnij wpis

Popularne

Aktualności z kraju
09.01.2025 r.
Niemcy uruchamiają wszystkie dostępne u siebie elektrownie węglowe.
Aktualności z kraju
04.09.2024 r.
Czarne chmury nad JSW
Aktualności z kraju
25.10.2024 r.
Polska płaca minimalna wyższa niż w USA – zaskakujący zwrot
Aktualności z kraju
06.06.2025 r.
Wyrok na Polskie Kopalnie i Energetykę? Rząd Tuska Gra Va Banque!

Wideo

Na skróty
  • Start
  • Aktualności
  • Załóż związek
  • Galeria
  • Prasa
  • Kontakt
Aktualności
  • Wszystkie
  • Aktualności z kraju
  • Komunikaty prasowe
  • TU I TERAZ
Związek
  • Władze
  • Skąd jesteśmy
  • Komisje zakładowe
Kontakt
Komisja Krajowa WZZ Sierpień 80
ul. Warszawska 19
40-009 Katowice
Tel.: +48 32 253 06 42
E-mail: sekretariat@wzz.org.pl
Znajdź nas
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • TikTok
WZZ Sierpień 80
Ta strona używa plików cookies. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na używanie cookies.
Copyright © 2024-2025 WZZ.ORG.PL
Wykonawca: Profesjonalne strony internetowe - FlatArt